torsdag den 7. januar 2010

Vi slipper for briller i denne omgang


Liva skeler og har gjort det længe. I løbet af de sidste måneder er det blevet helt slemt -hun skeler ikke konstant med særligt om aftenen har hun svært ved at fokusere.
I dag har vi så været til øjenlæge for anden gang -denne gang skulle Livas øjne dryppes. Pyha aldrig sjovt at skulle fastholde et barn for at kunne dryppe med sviende øjendråber. Øjendråberne udvider pupillerne men gør samtidig at man er ekstremt lysfølsom (godt det ikke er højsommer her i Aalborg). Stakkels barn -men det var jo nødvendigt :0/ Vi lokkede lidt med at glas sodavand og så gik det nogenlunde.

På med solbriller og afsted igennem sneen.

Og konklusionen: Liva er langsynet (+2) hvilket vist er rimeligt normalt når man er 3 år. Hendes skelen er markant men hendes øje er endnu ikke dovent hvilket betyder, at hun endnu ikke behøver at blive behandlet hverken med briller eller med sørøverklap. Operation kan komme på tale om et år eller 2 og indtil da skal vi følges nøje.

Mon vi kan være så heldig at hun vokser fra det?

3 kommentarer:

  1. Det lyder 100% som da jeg var på hendes alder. Jeg endte med en operation, samt briller da jeg var 5år, som jeg så kunne smide da jeg var 16år. Så har du spg så siger du bare til :-)

    SvarSlet
  2. Hej Bella,
    Tusind tak for din kommentar hertil -det kan meget vel tænkes at jeg får behov for at stille nogle spørgsmål til det hele.
    Lige nu er jeg naturligvis glad for at Livas syn ikke er mere påvirket end det er -men også meget opmærksom på at det ikke må blive værre.
    Lyder dejligt at du er sluppet helt fra brillerne igen selvom du jo var "gammel" inden at du kunne.
    De bedste hilsner fra Christine

    SvarSlet
  3. Hej Christine

    Dette bliver jeg nød til at sige noget om. Når det kommer ved træthed, kan du gør noget.
    Du kan bruge en klap, antal minutter om dagen som liva er gammel og samme antal gange om dagen, det øje som drejer mest først.
    Leg med en blyant som hun skal følge i ca 0-40 cm fra hovedet, cirkler, ind ud, højre og venstre.
    Ud på tur på gyngen og drej rundt først den ene vej og så den anden. Tro mig Liva vil finde det sjovt.

    Skele opration er sidste ud vej, træn først, der findes øjelæger og optiker som gør det.

    Ved en opration bliver der lidt eller ingen samarbejde tilbage mellem øjene. Hvilken godt nok giver forsat 100 % syn på øjene, men man bruger kun et af gangen for det meste.

    Jeg kan godt komme op med flere øvelser til Liva hvis hun syntes det er sjovt. Jeg har en bog med øvelserne fra skolen.

    Held og lykke, og så kan vi håbe Liva vokser fra det, men træningen vil hjæpe det på vej. Dette er de øvelser jeg plejer at give kunderne med og det hjælper. :D

    SvarSlet